Δυσλεξία
Πολλά συμπτώματα στην ανάγνωση, στην γραφή και στα μαθηματικά μας φανερώνουν ότι κάποιος μπορεί να έχει δυσλεξία. Πως μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την δυσλεξία και πως μας βοηθάνε οι θεραπείες;
#specialeducation
Δυσλεξία και τα συμπτώματα που πρέπει να μας ανησυχήσουν.
Δυσλεξία είναι μία μαθησιακή δυσκολία, η οποία εμφανίζεται σε παιδιά ή ενήλικες με νοημοσύνη μέσου όρου ή πάνω από το μέσο όρο, που παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυσκολία στη μάθηση, σε ένα ή περισσότερα επίπεδα γραπτής γλώσσας, ανάγνωσης και ορθογραφίας, που μπορεί επίσης να συνοδεύεται από δυσκολία στην αρίθμηση, βραχύχρονη μνήμη, λογική ακολουθία σκέψης, ακουστική και/ή οπτική αντίληψη.
Αν και η διαταραχή σχετίζεται με τον γραπτό λόγο, σε ορισμένες περιπτώσεις πλήττεται και ο προφορικός λόγος.
Παρακάτω περιγράφονται μερικά από τα πιο συνήθη συμπτώματα της δυσλεξίας :
Ειδική Διαπαιδαγώγηση
Δυσλεξία
Ανάγνωση :
-
Διαβάζει αργά, διστακτικά, συλλαβιστά
-
Χάνει τη γραμμή όπου διαβάζει
-
Παραλείπει, αντικαθιστά ή προσθέτει γράμματα, συλλαβές, λέξεις
-
Αντικαθιστά λέξεις με άλλες οπτικά παρόμοιες
-
Κάνει καθρεφτική ανάγνωση ( π.χ. χα αντί για αχ )
-
Παραλείπει τα σημεία στίξης
-
Δυσκολεύεται να κατανοήσει το κείμενο που έχει διαβάσει
Γραφή - Ορθογραφία :
-
Παραλείπει ή προσθέτει γράμματα
-
Αντικαθιστά γράμματα που μοιάζουν φωνητικά ( π.χ. β-φ, δ-θ, γ-χ) ή οπτικά ( ο-α, ζ-ξ)
-
Αντιμεταθέτει γράμματα ( πέρτα αντί πέτρα)
-
Αντιστρέφει γράμματα (3/ε)
-
Δεν τονίζει ή << προτονίζει>> τις λέξεις
-
Αγνοεί τους κανόνες στίξης και την εναλλαγή μικρών-κεφαλαίων γραμμάτων
-
Η γραφή του είναι ακατάστατη και τα γράμματα δυσανάγνωστα
-
Κάνει λάθη ενώ γνωρίζει τους γραμματικούς κανόνες
-
Στην έκθεση χρησιμοποιεί τηλεγραφικό λόγο και κακή σύνταξη
Μαθηματικά :
-
Αντιστρέφει αριθμούς που μοιάζουν οπτικά (6-9)
-
Μπερδεύει οπτικά όμοια μαθηματικά σύμβολα ( +/x , -/= )
-
Δυσκολεύεται στις αριθμητικές έννοιες ( λιγότερα - περισσότερα )
-
Δυσκολεύεται στην εκμάθηση των πινάκων πολλαπλασιασμού
-
Δυσκολεύεται να κάνει πράξεις
-
Δυσκολεύεται με τους νοερούς αριθμητικούς υπολογισμούς γι΄ αυτό μετράει δάχτυλα
-
Ξεχνάει τα κρατούμενα
-
Δυσκολεύεται στην επίλυση προβλημάτων
Άλλες :
-
Δεν προσέχει και δεν συγκεντρώνεται, ιδιαίτερα την ώρα του μαθήματος
-
Δεν οργανώνει τα αντικείμενα που χρησιμοποιεί για διάφορες δραστηριότητες
-
Κουράζεται πολύ γρήγορα με τις δραστηριότητες του σχολείου
-
Δυσκολεύεται με την εκμάθηση της ώρας
-
Διασπάται η προσοχή του όταν ασχολείται με σχολικές υποχρεώσεις
-
Αποφεύγει και παραπονιέται για το σχολείο